De nieuwe start in Frankrijk (1923-1931)

Op de vlucht voor de revolutie in zijn geboorteland keerde Chagall, via Berlijn, terug naar Parijs. Daar ontdekte hij dat de objecten en schilderijen die hij in 1914 had achtergelaten in zijn atelier in La Ruche verdwenen waren. Deze periode in Frankrijk hielp de kunstenaar het Franse landschap te herontdekken en te portretteren in transparant licht en bestrooid met bloemen, dit alles in een surrealistische woordenschat die hij heel vrij gebruikte.

  • De Eiffeltoren. Aquarel, gouache en olieverf op papier, 1927. Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel, inv. 11110

  • Maneschijn. Aquarel en gouache op papier, 1926. Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel, inv. 11109

  • De geliefden op het dak. Gouache op papier, 1927. Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel, inv. 4933

  • De droom. Olieverf op doek, 1927. Musée d'Art Moderne, Paris.

  • De haan. Olieverf op papier, 1929. Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

  • Bella en Ida in Peïra-Cava. Olieverf op doek, 1931. Privécollectie.